2016-07-14

Bang & Olufsen Beovision MX 7000

Kungen över alla?

Bang & Olufsen. Känd som TV-tillverkarnas Rolls-Royce tillsammans med överklassmärken som Loewe (nej, du har säkert aldrig hört talas om dem eller ens sett en TV av det märket). B&O har genom åren varit en ouppnåelig TV för de flesta vanliga döda, men så plötsligt kom plattskärmarna och pensionerade även de tjockskärmar som kostat åtskilliga tiotusen kronor. Vad priset låg på i Sverige är svårt att säga, men någonstans mellan 20 och 30 000 kronor ska det ha varit för denna modell. Beovision MX 7000 kom i tio olika färger mellan 1992-2002, varav fyra ska vara pärlemorskimrande. Min är vit och vilket troligtvis också är det vanligaste. Bilden är givetvis kalas och det finns inget att klaga på, svärtan är som spökplumpen bil i en gruva. Kompakt! Det här är en ruskigt bra TV och den blir idag din för endast cirka 500-1000 kronor!

MX 7000 innehåller inte två högtalare, utan fyra. Varav två kan kallas för basar. Detta märks när du krämar på ljudet. Givetvis är det fullt pott även här, en TV utan tillkopplad förstärkare eller externa högtalare låter helt enkelt inte bättre än såhär. frågan är om någon TV någonsin haft bättre inbyggt ljud? Dagens platta apparater har mycket att lära och alla behöver en förstärkare för att ens låta hyfsat. Denna TV har aktiva högtalare, d.v.s. de har redan inbyggda förstärkare. Bryr du dig inte om ljudet är MX 6000 nästan samma TV, men med passiva högtalare.



Utvändigt är TV:n är designad av britten Davis Lewis. Den har sålts i tio år, men utvecklats hela tiden. Det finns flera fjärrkontroller som passar, motordrivna ställ och andra tillbehör. Baktill har 7000:an massvis med ingångar, men det är bara tre som är intressanta för en videospelare; två SCART och en S-video. Resten är till för att koppla upp TV:n mot andra Beo-produkter och mest för de inbitna fansen av märket. Tyvärr bara att ignorera. Dessvärre verkar min version från 1992 bara ha RGB i den ena av SCART-uttagen, vilket är på tok för snålt.





Är det då den perfekta TV:n att spela retrospel på? Ja, bild- och ljud-mässigt, men fjärrkontrollen och menyerna är tyvärr en katastrof. Kopplar du in en konsol med SCART RGB kan den direkt starta på rätt kanal. Har du inte det kan det hända att du måste in och gräva i de värdelösa menyerna för att få rätt inställningar. Det finns liksom ingen knapp för AV1, AV2 och S-video utan andra konstiga alternativ. B&O vill gå sin egen väg och då innefattar det inte att man ska vara som alla andra. Må så vara, men detta kunde de gjort bättre än Grundig eller Telefunken tycker man. Ibland krävs det att du googlar dig fram på forum och letar i manualen för att förstå hur du ska bära dig åt. Det är synd på en i övrigt perfekt TV. Det är dock enkelt att ställa in bild och ljud, alltid något. Och vill säljaren pracka på dig en 28":are så be han mäta, den är helt klart 26"! När du kånkat hem din MX 7000 och testar den för första gången känns det ungefär som att köra en fullutrustad gammal lyxbil. Det är dåtidens lyx, för en peng som idag nästan inte ens motsvarar skrotvärdet.


MX 7000 klarar det mesta, såhär kunde det sett ut om Final Fantasy VI släppts i Europa på SNES. Visas här i PAL 50 Hz.
Specifikationerna nedan gäller en MX 7000 från 1992.

BETYG
Bild: 5/5
Ljud: 5/5
Utvändig design: 5/5
Menydesign: 2/5

EGENSKAPER

Märke: Bang & Olufsen
Modell: Beovision MX 7000

BILD/LJUD
Typ: CRT (Black Line-s, Black Matrix, VisionClear, frontglas)
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 28"
Egentlig bildyta: 26"
NTSC: Ja
Ljud: Stereo (4 st. aktiva högtalare)
Text-TV: Ja

INGÅNGAR
Antenningång/RF x 2 (1 för satellit)
SCART x 2 (RGB x 1)
S-video x 2 (1 in & 1 ut kallad Y/C)
DIN-kontakt x 9 (olika uttag som styr allt från ljud till motordrivet stativ)
Hörlursutgång x 1

STRÖM
Volt: 220-240 V, 50 Hz
Elförbrukning: 90 watt (normalt användande)

FORMAT
Bredd: 65 cm
Höjd: 67 cm
Djup: 47 cm
Vikt: 40 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Ja
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kaneler: Ja
Färg: Vit, blå, röd, svart, grå & silver. Pärlemorfärger: blå, röd, svart & grön 
Bärhandtag: Ja, två upptill på baksidan
Tillverkningsland: Danmark
Lanseringsår: 1992
Manual: http://www.manualslib.com/products/Bang-And-Olufsen-Beovision-Mx-7000-1759579.html

23 kommentarer:

  1. Bra TV, bra recension!
    Den mäktiga svärtan får väl till viss del hjälp av att det framför tuben sitter ett tonat glas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae kanske? Testa gärna om det blir skillnad på din. Menyerna och inställningarna är tyvärr det som fördärvar denna TV. Och jag borde ställt in RGB-bilden till höger, testade aldrig om det gick.

      Radera
    2. Hejsan, har precis införskaffat exakt likadant tv som din, har tyvärr inte kunnat avgöra om mina rgb funkar, hur man aktiverar dom, vilken som är aktivt m.m
      Bilden ser fint ut om än att jag önskar att färgerna var livligare, därför vet jag ej ifall dem funkar eller jag gör nåt fel, kan det vara självaste glasskivan som sitter över grundskärmen? Vet att jag har äkta rgb kablar. Min version är likadant, sw1.0. Tacksam för svar. Mvh

      Radera
    3. Får du bild med färg från din konsol med en RGB-kabel skulle jag säga att det funkar som det ska. Testa om bilden ballar ur på den andra SCARTen.

      Radera
    4. Jag får faktiskt färg från båda SCARten, ser genuint likadant ut, bland annat därför blir jag lätt misstänksam.
      Testat med rgb kabel, officiella från Sony med ps1 samt ps2, andra äkta rgb kablar med mega drive samt snes. Tusen tack för att du svarat 😊

      Radera
    5. Värt att poängtera att jag kunde ändra kontrasten samt ljusstyrkan men ej färg så kanske det är ett tecken på att signalen är rgb?

      Radera
  2. Tack för en trevlig sida.
    Jo jag känner verkligen till Loewe som tv (tjock tv) hade en Loewe Aconda 9381 hd/dr+ som var helt underbar men som gick till de sälla jaktmarkerna för ett halvår sedan. Hade gärna köpt en likadan om jag kunde. Vad är det för skillnad på B&O Beovision MX 7000 och B&O Avantmodellerna ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry för mycket sent svar. Avant-modellerna är väl modernare som jag fattar det. De verkar även ovanligare, har tyvärr aldrig stött på någon så jag vet ingenting om dem. Verkar ju finnas i båda tjocka och platta modeller.

      Radera
  3. Finns det något sätt att höja volymen om man saknar fjärrkontroll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vilken bra fråga. Tror faktiskt inte det.

      Du kan ju köpa en begagnad fjärr på nätet, men de brukar vara rätt dyra. Köp en multifjärr eller kolla om det finns någon app till din telefon annars.

      Radera
  4. Kanske helt dum fråga, men jag kan inte lägga in fler kanaler än 14 st... Vilken knapp jag än trycker på så kan jag inte lägga in en kanal till fastän utbudet är fler än 14 kanaler. Hjälp, jag har den äldre varianten av fjärrkontroll och då har jag tryckt på 1 och 5 för att få till en kanal 15, men icke. Jag har försökt trycka på knappen "GO TO" men inget...som ger mig en indikation hur jag ska lägga in ytterligare platser för fler kanaler. Hjälp!

    SvaraRadera
  5. Jag igen med "kanal-brist" på MX7000. Så här långt har jag kommit i att "lägga till kanaler":
    1. Jag trycker på "meny" och får upp "Program list" och "Setup"
    2. Jag ser att jag har ljusblå-markerat 14 kanaler och 15-59 är mörkblå och jag kan inte aktivera dem på något sätt.
    3. Hjälp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är löst.
      1. Skanna av "GO TO" så att man hittar en ny kanal.
      2. Tryck på "store" och så slår man in 15 (om det är den 15:e kanalen som ska in). Fix färdigt.

      Radera
  6. Mysig blogg - och jag tycker mig känna igen ditt namn från gamla listmygames-tiden. :)

    Är precis hemflyttad efter många år i Japan och håller på att bygga upp mitt spelrum. Hittat en MX7000 och en MX4000 vilket jag är mycket nöjd med - klarar alla mina konsoler från Twin Famicom till PS2 utan att klaga. Dock lite bleka färger, precis som du sa i din MX4000-recension. (Och någon snodde Beo4-fjärren till 7000an medans jag stod i kassan på Erikshjälpen och betalade den, vilket var lite surt, med tanke på att den på eBay är värd mer än jag betalade för båda apparaterna tillsammans. Fast jag klarar mig ju med en fjärr till båda TVarna.)

    Plockade även upp en Daewoo 28"are (S28G2ST), men den var inte mycket att ha. Tenderar att surra och flimra, speciellt när den är nypåslagen. Medioker bild och inget NTSC-stöd. Och så tar den upp halva rummet. (Och fjärren är av någon anledning exakt likadan som den jag hade till TVn i pojkrummet på 90-talet, fast jag har för mig det var en Grundig eller annat liknande europeiskt märke.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. LMG ja. :) Var det ens 2000-tal haha? Många TV-tillverkare använde samma fjärr eller iaf skal förr i tiden. Finns några man stöter på titt som tätt.

      Radera
    2. Hi, can you tell me how you got the japanese machines working on it, i have a MX7000 but cant get my PS1 Jap games to work in colour :(

      Radera
    3. Sorry for the long delay, the site has been offline. First thing (1.) do you have an SCART RGB cable? Second thing (2.) only one of the SCART inputs on the MX7000 have RGB. You'll need a RGB signal!

      Radera
  7. Ursäkta annonskapningen av tråden, men det här kändes som ett forum där läsarna vet att uppskatta en Bang Olufsen-tjockis!

    SvaraRadera
  8. Jag har denna tv med software 4.7. Enligt info ovan så förstår jag att det inte är RGB på AV2 för de som har sw 1.0. Är det någon som vet om det även gäller för MX7000 med senare mjukvara? Jag har försökt googla fram info om men hittar inget.
    Stort tack på förhand =).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle tippa att det är så oavsett mjukvara. Det finns säkert inte sladdar från SCART-kontakt 2 så att det går att ha RGB alls. Konstigt att även B&O snålade här som de flesta andra tillverkare, kan inte ha rört sig om många ören för att ha 1 eller 2 RGB SCART kan man tycka.

      Radera
    2. Jag kommer inte ihåg vilken version som fick stöd för det, men min som har S.W. 3.1 har också RGB via båda scart-portarna. Sen är det inte så svårt med inputs som man först tror heller.

      Från TV-källande, gå in i meny och välj setup -> sources. Sätt AV1 till V.Tape och AV2 till t.ex. V.AUX. Beo4-kontrollen har redan en fysisk knapp för V.Tape, så den används då för AV1.

      För att lägga till en virtuell knapp för AV2 gör följande: Tryck på den röda knappen samt List samtidigt på fjärrkontrollen, då dyker OPTION? upp på dosans display, tryck på List tills den visar ADD? -> tryck GO -> använd sedan List för att bläddra genom alternativen tills V.AUX visas, tryck sedan på GO. Avsluta detta läge genom exit.

      Du kan nu trycka på "List" på din kontroll tills V.AUX visas i displayen, tryck då på "GO så växlar TV:n till V.AUX (som du knutit till AV2 i sources). Easy peasy!

      På detta sätt kan man även ta bort/lägga till fler virtuella knappar som visas när man trycker på "list". Finns beskrivet i manualen till fjärrkontrollen vad de olika "knapparna" gör.

      Radera
    3. Jag lärde mig ett annat knep som var oerhört användbart när man ska kalibrera geometrin via servicemenyn och vill ha ett testgrid från t.ex. en flashcart i en konsol som är kopplad med RGB-scart synligt samtidigt som man är inne i servicemenyn.

      Sätt AV2 som Decoder, gå sen in på TV -> menu -> setup -> tuner -> och ställ in kanal 1 -> decoder: Yes. När du nu trycker på TV knappen på fjärren så kommer det som är kopplat på AV2 att visas, även när du är i servicemenyn :)

      Radera