2026-06-25

Hansol Mazellan 500P

  



Han Solo Magellan?

Vem vare? Vem vare som kasta den här? Han Sol! Va, nä? Han Sol slänger inte en Hansol Mazellan! Magellan? Han som reste jorden runt? Nä! Hansol Mazellan! Han Solo Magellan? Nä.. nu får du ge dig!

Hansol är ett koreanskt märke som verkar ha brutit sig loss från Samsung 1991. Detta är en Magellan 500P, även kallad B15AL. Den finns även som 500A, oklart vad som skiljer. Den är tidstypiskt mitten av 90-talet och tydligen designad för Windows 95 enligt klisterlappen. Den är vit, fyrkantig och ganska liten (och smidig ?) med sina 15". Många hade helt enkelt inte råd med en 17" eller 19" vid den här tiden.



Är den något att ha då? Joråsåatt... Vi testar att koppla in den till frugans gamla Acer laptop som jag tänkte säga är modern, men den har nog sisådär 15 år på nacken numera. Skärmarna är hyfsat likvärdiga fast det är helt olika teknik. Han Solo har dock svårt att få ordentlig svärta utan att det blir för mörkt. Menyerna är analoga och sköna, men verkar sakna funktionen där man gör bilden rundare upptill och nedtill (kallad vad?). Det hade den mått bra av, annars är den enkel att ställa in snyggt. Inte det minsta flimmer kan jag uppfatta. Starkt av en skärm som snart är 30 år gammal.



Finns inte så mycket mer att säga utom att den är bra, men absolut inget mästerverk. Och att degauss-knappar fortfarande är lika sköna att använda. Boooiioiing!! Jämfört med laptopen upplevs CRT:n lite mysigare vid film. Kan det vara lite fylligare färger eller mjukare upplösning? Framtidens melodi kanske är digital film på analoga skärmar?

Tyvärr lyckas jag inte bryta mig in i den, så vad det sitter för skärm inuti är okänt. Förmodligen en koreansk Samsung. Nedtill sitter bakstycket med två skruvar, men upptill syns ingenting. Möjligen är det bara några plasthakar upptill? Känns onödigt att bryta sönder den eftersom den gör sitt jobb ett tag till.

Bebop Sweinhunts kusin.


BETYG
Bild: 4/5
Ljud: Saknas
Utvändig design: 3/5
Menydesign: Saknas

EGENSKAPER
Märke: Hansol
Modell: Magellan 500P
Bildrör: Okänt
Chassikort: Okänt

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 15"
Egentlig bildyta: 14"
NTSC: Nej
Ljud: Saknas
Text-TV: Nej

INGÅNGAR
VGA x 1

STRÖM
Volt: 100-240V, 50/60 Hz
Elförbrukning: Okänt

FORMAT
Bredd: 37 cm
Höjd: 38 cm
Djup: 41 cm
Vikt: 13 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Nej
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Benvit
Bärhandtag: Nej
Tillverkningsland: Sydkorea
Lanseringsår: 1997
Manual: Ingen känd
Servicemanual: Ingen känd

PRISSTATISTIK

Ingen

2026-02-08

Dell E771p

      



De la Dell!


Inte en enda recension på hela 2025!? Fy bubblan så uselt! Och jag skyller även på dig som sagt att du ska skriva för sidan, men aldrig gör det. Sådärja, då var det sagt. Dags för en Dell. Det amerikanska varumärket du säkert stött på bland skoldatorer, där de var stora förr i tiden. Denna kommer från en hoarder dom förmodligen aldrig startat den, men hen bevarade den i alla fall. Enda videokällan är en VGA-kabel och mer behövdes inte heller tidigt 2000-tal. Med sina 17" är det en standardskärm och man kanske önskade sig minst en 19" om man skulle gejma seriöst förr i tiden. Men det hade få råd med.



Eftersom det är en enkel datormonitor har den inget inbyggt ljud. Bilden däremot är föga förvånande bra, men inte bäst. Detta skriver jag utan att ens ha startat den. Seriös recension va? Jaja, klaga ni. Gör det själv då? Nu startar vi den med ett gammal favorit CD-Man från Creative Dimensions och SPCS. Nej, det gör vi inte alls. Min DOS-diskett vill inte lira all. Så resten av bilderna är den uppkopplad till en gammal laptop istället. Hur är bilden då på riktigt? Jodå, riktigt krispig och bra, man blir lätt bortskämd med gamla datormonitorer då man suttit framför risiga TV-apparater som kan ha hur dålig bild som helst. En datorskärm levererar oftast.


Känner ni igen gänget?


Designmässigt är det så generiskt det kan bli, den skulle kunna vara vit eller ljusgrå och då hade den sett ut som alla andra, nu har den i alla fall en lite trevligare mörkgrå färg. Menyn på displayen är grön och gul och har standardfunktioner som kontrast och ljus. Även detta skriver jag utan att ens starta den... så ljuger jag nu, eller har jag rätt? Jag ljuger... Menyerna är väldigt blåa och bra, riktigt bra, det finns massor av inställningsmöjligheter och du kan dra din skärmbild i stort sett hur du vill. Även dit pepparn växer? Ja, kanske...




Själva displayen har det korta namnet LG.Philips Displays M41EHN323X160/P341BF och är alltså ett samriskföretag mellan dessa två jättar, på 41 cm i diameter. Den är gjord i Österrike och ser enkel och välbyggd ut. Monitorn är sedan sammansatt i Ungern, men sattes även ihop i land som Mexico. Skalet är enkelt att ta av och sitter med fyra skruvar, varav två av dem sitter gömda bakom små luckor.




Finns inte mycket mer att berätta än att sånt här slängs fortfarande och det börjar bli svårt att hitta en tjock datorskärm över huvud taget. Så sluta släng, vi behöver tjockisar att recensera på den här sidan och det senaste året har det varit ovanligt klent. Och då ser jag väldigt fina TV ofta i himlabingen på tippen tyvärr. :(




Vill du veta mer detaljer så kika här:
https://crtdatabase.com/crts/dell/dell-e771p

BETYG
Bild: 5/5
Ljud: Saknas
Utvändig design: 4/5
Menydesign: Avancerade och mycket bra.

EGENSKAPER
Märke: Dell
Modell: E771p
Bildrör: LG.Philips Displays M41EHN323X160/P341BF (Österrike)
Chassikort: CM2317P

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 17"
Egentlig bildyta: 16"
NTSC: Nej
Ljud: Nej
Text-TV: Nej

INGÅNGAR
VGA x 1

STRÖM
Volt: 100-240V, 50/60 Hz
Elförbrukning: Okänt

FORMAT
Bredd: 40 cm
Höjd: 41 cm
Djup: 42 cm
Vikt: 15 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Nej
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Mörkgrå
Bärhandtag: Nej
Tillverkningsland: Ungern
Lanseringsår: 2001 (denna är från januari 2002)
Manual: https://www.manualslib.com/manual/405750/Dell-E771p-17-Crt-Display.html
Servicemanual: Ingen känd.

PRISSTATISTIK
Ingen

2024-11-10

Tele HTV-001


 

Många färger - många märken

Vit, svart, röd, rosa och blå är färgerna - Tele, Dixie, Supra, Park Avenue, Technica, Pelletier, Kraco, Calypso, Pricess och Mitsuhara är (några av) märkena denna TV såldes under. På den svenska marknaden såldes den bland annat av Clas Ohlson och hette då Tele HTV-001 och fanns där i färgerna svart, röd och vit. Priset i katalogen 1987-88 var 695 kr. Bilden är tyvärr inte så färgglad, det är alltså en svartvit tv vi har att göra med här.

Mina tre exemplar är tillverkade 1986, -87 och -90. Vilket år modellen lanserades vet jag inte men det äldsta exemplar jag har sett på nätet är från januari 1986. Designen är i alla fall underbart 80-talsfyrkantig.

Bildröret uppges vara 4,5 tum och det verkar stämma ganska bra när jag lägger tumstocken över bildytan.  Röret är tillverkat av Hokuto i Japan.

Det japanska bildröret

Alla viktiga funktioner i tv:n är samlade i ett enda chip vid namn AN5151N. "High integration technology makes possible integration of video IF circuit, tuner AFC circuit, sound IF circuit and deflection-jungle circuit on a single chip." skriver Panasonic i databladet. Jo Panasonic, det verkar alltså finnas fler japanska delar i denna annars taiwanesiska apparat.

Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken


Denna tv är tyvärr endast försedd med antenningång, dvs inga RCA-kontakter för ljud och kompositvideo. Med lite lödkunskaper ska dock en kompositmoddning låta sig göras, frågan är väl om det är värt besväret...

Hur är bildkvalitén då? Tja, okej men inte jättebra. Cirkeln i testbilden är mer eller mindre äggformad på alla tre exemplaren men kanske ändå värst på den svarta Mitsuharan.

Så här ser testbilden ut

Clas Ohlson har varit vänliga nog att lägga ut ett stort antal av sina gamla kataloger på nätet. För oss prylfantaster som växte upp på 80- 90-talen finns mycket nostalgi där! Längst ner på allra sista sidan i katalogen från 87-88 hittar vi artikel Nr 32-3177, Mini TV 4,5" svart-vit för VHF kanal 2-12 och UHF kanal 21-69.


Slutsats

Kul tv i smidigt format. Funkar med äldre spelkonsoler och hemdatorer med RF-utgång, men man saknar ju färgerna... Dyker upp då och då på Tradera till ganska rimliga priser. Går även att hitta på eBbay, då ofta avsedda för NTSC*. Det lär ha sålts miljontals exemplar världen över så samlarvärdet är kanske inte jättehögt, men för mig har de i alla fall ett stort nostalgivärde.

*Eller rättare sagt "System M". PAL och NTSC är egentligen färgsystem och inte relevanta för en svart-vit tv. Förmodligen får man helt okej bild på en amerikansk HTV-001 med en europeisk C64 eller Nintendo, och vice versa. Däremot går man miste om ljudet som ligger på en annan frekvens.


BETYG
Bild: 2/5
Ljud: 3/5
Utvändig design: 5/5
Menydesign: Saknas

EGENSKAPER
Märke: Tele
Modell:HTV-001
Bildrör: Hokuto E2282 (Japan)
Chassikort: Okänt

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 4,5"
Egentlig bildyta: 4,5"
NTSC: Nej (se kommentar ovan)
Ljud: Mono
Text-TV: Nej

INGÅNGAR
Antenningång/RF x 1 (3,5 mm)
Hörlursuttag x 1 (3,5 mm, på framsidan)

STRÖM
Volt: Nominellt 12 V
Elförbrukning: 800 mA (kataloguppgift)

FORMAT
Bredd: 14,5 cm
Höjd: 12,5 cm
Djup: 15,7 cm
Vikt: 1,0 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Nej
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Finns ej AV
Färg: Vit, svart, röd (mfl.)
Bärhandtag: Ja
Tillverkningsland: Taiwan
Lanseringsår: 1986?
Manual: Ingen känd
Servicemanual: Schema kan begäras från Radiomuseum.org. Leta upp "Frankfurt Calypso TVP-2770"


2024-08-22

Luma LT 31K46

      



Lummigt?

Dags för ännu en Luma. Vi startar testet med ett svenskt Pong från Ronex 1978. Bilden är minst sagt lummig. Ljudet kommer ur konsolen så det kan man inte bedöma. Nä, det här var inge vidare. Kanske bara att slänga? Rattarna för ljus och kontrast sitter fast, men vid andra testningen får jag loss dem med en tång. Ned med ljuset och där har vi en riktigt mysig bild plötsligt.

Ronex 2 Pistols 2 Colour!


Öppnar upp den med dess 3 skruvar (+1 för antenndelen) och upptäcker en Samsung-tub. Känns som en kvalitetstub även om den bara är svartvit. TV:n är konstigt nog inte speciellt dammig inuti. SEGA Master System då, i svartvitt? Det tar ett tag att få in bilden, men till sist hittar jag den på UHF-bandet. Bilden är klar och stilla. Udda, men mysigt. Den här ska inte slängas! Bilden är inget mästerverk, men godkänd med tanke på ålder och antennsladd.


Piiioooinggg!

Rent och snyggt.


Den lilla 1-wattaren till högtalaren låter bra och det blippriga SEGA-ljudet låter precis som det ska. Med sitt bärhandtag och ynka sju kilo är den här perfekt då du ska ut och turnera med en Pong-konsol någonstans. Kanske i husvagnen?


Alex in B/W.

BETYG
Bild: 3/5
Ljud: 3/5
Utvändig design: 3/5
Menydesign: Saknas

EGENSKAPER
Märke: Luma
Modell: LT 31K46
Bildrör: Samsung 31 OHEB4 (Sydkorea)
Chassikort: Okänt

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 12"
Egentlig bildyta: 12"
NTSC: Nej
Ljud: Mono (1 x 1 w)
Text-TV: Nej

INGÅNGAR
Antenningång/RF x 1
Hörlursuttag x 1 (3,5 mm, på framsidan)

STRÖM
Volt: 220V, 50 Hz (12 V DC)
Elförbrukning: Okänt

FORMAT
Bredd: 39 cm
Höjd: 28 cm
Djup: 30 cm
Vikt: 7 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Nej
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Vit
Bärhandtag: Ja
Tillverkningsland: Sydkorea
Lanseringsår: 197?
Manual: Ingen känd
Servicemanual: Ingen känd

PRISSTATISTIK

2020-06-20: 50:- (tjock.tv:s recensionsexemplar)

2024-08-19

Kennex RP-204C

      



Kenneth Kennex?

Här har vi en udda filur, har ni någonsin hört talas om Kennex? Nej, inte jag heller, men tydligen såldes de i Norden. Spännande nog hittar jag direkt många avslutade auktioner, men alla verkar vara för den brandgula versionen. Varumärket verkar numera ägas av turkiska Vestel som även har Luxor, Saba, Nordmende, Finlux och en massa andra klassiker i sitt stall. Oklart varför de samlar på sig alla dessa varumärken utan att utnyttja dem till fullo.



Just denna TV och några till köpte jag från en gård i närheten. Skrotsamlaren där hade nyligen runt 50 bilar på tomten och grejer till tusen. Nu sitter han på hem och stackars släktingar försöker städa upp röran. Jag slog till på två små TV-apparater och en datorskärm, återkommer med de andra. Men där fanns säkert 5 eller 10 till, många gamla i trä som knappast går att rädda.


Vad går den här för då? Till att börja med är det en klassisk husvagns-TV som också kan rulla på 12 volt med en annorlunda sladd. Mycket trevligt. Efter en urblåsning, drar vi igång den. Att den har UHF/VHF-vred skvallrar om dess ålder. Antingen sent 70-tal eller tidigt 80-tal, den vanliga RF-kontakten visar att den inte är uråldrig i alla fall. På framsidan finner du ljus och kontrast-kontroller och på baksidan 4 olika pottar för att ställa in storleken på bilden. Fullt tillräckligt för Pong-spel.



Av någon anledning tänker jag att det borde vara en Orion-tub i denna maskin. Och ja, mycket riktigt, visst stämmer det! Både tub och högtalare är från samma asiatiska land så jag gissar på att den är tillverkad där också. Jag har testat så den funkar för några dagar sedan, men drar nu igång den igen för ett riktigt test. Lukten av gamla komponenter som håller på att brännas sönder är omisskännlig, kommer den hålla? Jag får första bara en ljus bild och rattar febrilt, ingenting händer. UHF är tomt, VHF är tomt. Inte ens myrornas krig, men sen plötsligt där är de! Myrorna! Borta igen. Rattar och rattar och får snart in ett fint litet krig.

Ant Wars!

Visst ja! Den är ju förstås svartvit, länge sen jag stötte på en monokrom skärm. Plötsligt ser jag nåt på VHF-bandet. Ställer NES-konsolen på kanal 4 och mycket riktigt en svag bild på TV:ns kanal 4. Hopp, där kom bilden! Den är inte bra, men den finns. Fungerar ett tag sen flimrar det igen. Ställer in den igen, ser inte ens hyfsat ut, men jag har bild. Efter ett tag ballar det ur igen. Nu är detta inget praktexemplar och har säkert åldrats dåligt, men betyget är så lågt det kan vara. Lite charmigt det också. Hade funkat som rekvisita tills den börjar brinna. Ljudet är dock klart godkänt, alltid något!

Sämsta bilden i år!

BETYG
Bild: 1/5
Ljud: 3/5
Utvändig design: 3/5
Menydesign: Saknas

EGENSKAPER
Märke: Kennex
Modell: RP-204C
Bildrör: Orion 31oDMB4 (Sydkorea)
Chassikort: Okänt

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 12"
Egentlig bildyta: 11"
NTSC: Nej
Ljud: Mono (1 x 1 w, 16 ohm) Onkyo, Korea
Text-TV: Nej

INGÅNGAR
Antenningång/RF x 1
Hörlursuttag x 1 (3,5 mm, framtill)

STRÖM
Volt: 220, 50 Hz (12 V, 1,1 A) 
Elförbrukning: 25 W

FORMAT
Bredd: 39 cm
Höjd: 30 cm
Djup: 31 cm
Vikt: 8 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Nej
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Vit, orange
Bärhandtag: Ja
Tillverkningsland: Sydkorea?
Lanseringsår: 197?
Manual: Ingen känd
Servicemanual: Ingen känd

PRISSTATISTIK

2020-01-08: 300:- (orange, Auctionet)
2022-06-26: 200:- (orange, Hebergs Auktioner)
2024-07-22: 300:- (orange, Tradera)
2024-06-01: 50:- (vit, tjock-TV:s recensionsexemplar)