2024-08-19

Fennex RP-204C

      



Kenneth Kennex?

Här har vi en udda filur, har ni någonsin hört talas om Kennex? Nej, inte jag heller, men tydligen såldes de i Norden. Spännande nog hittar jag direkt många avslutade auktioner, men alla verkar vara för den brandgula versionen. Varumärket verkar numera ägas av turkiska Vestel som även har Luxor, Saba, Nordmende, Finlux och en massa andra klassiker i sitt stall. Oklart varför de samlar på sig alla dessa varumärken utan att utnyttja dem till fullo.



Just denna TV och några till köpte jag från en gård i närheten. Skrotsamlaren där hade nyligen runt 50 bilar på tomten och grejer till tusen. Nu sitter han på hem och stackars släktingar försöker städa upp röran. Jag slog till på två små TV-apparater och en datorskärm, återkommer med de andra. Men där fanns säkert 5 eller 10 till, många gamla i trä som knappast går att rädda.


Vad går den här för då? Till att börja med är det en klassisk husvagns-TV som också kan rulla på 12 volt med en annorlunda sladd. Mycket trevligt. Efter en urblåsning, drar vi igång den. Att den har UHF/VHF-vred skvallrar om dess ålder. Antingen sent 70-tal eller tidigt 80-tal, den vanliga RF-kontakten visar att den inte är uråldrig i alla fall. På framsidan finner du ljus och kontrast-kontroller och på baksidan 4 olika pottar för att ställa in storleken på bilden. Fullt tillräckligt för Pong-spel.



Av någon anledning tänker jag att det borde vara en Orion-tub i denna maskin. Och ja, mycket riktigt, visst stämmer det! Både tub och högtalare är från samma asiatiska land så jag gissar på att den är tillverkad där också. Jag har testat så den funkar för några dagar sedan, men drar nu igång den igen för ett riktigt test. Lukten av gamla komponenter som håller på att brännas sönder är omisskännlig, kommer den hålla? Jag får första bara en ljus bild och rattar febrilt, ingenting händer. UHF är tomt, VHF är tomt. Inte ens myrornas krig, men sen plötsligt där är de! Myrorna! Borta igen. Rattar och rattar och får snart in ett fint litet krig.

Ant Wars!

Visst ja! Den är ju förstås svartvit, länge sen jag stötte på en monokrom skärm. Plötsligt ser jag nåt på VHF-bandet. Ställer NES-konsolen på kanal 4 och mycket riktigt en svag bild på TV:ns kanal 4. Hopp, där kom bilden! Den är inte bra, men den finns. Fungerar ett tag sen flimrar det igen. Ställer in den igen, ser inte ens hyfsat ut, men jag har bild. Efter ett tag ballar det ur igen. Nu är detta inget praktexemplar och har säkert åldrats dåligt, men betyget är så lågt det kan vara. Lite charmigt det också. Hade funkat som rekvisita tills den börjar brinna. Ljudet är dock klart godkänt, alltid något!

Sämsta bilden i år!

BETYG
Bild: 1/5
Ljud: 3/5
Utvändig design: 3/5
Menydesign: Saknas

EGENSKAPER
Märke: Kennex
Modell: RP-204C
Bildrör: Orion 31oDMB4 (Sydkorea)
Chassikort: Okänt

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 12"
Egentlig bildyta: 11"
NTSC: Nej
Ljud: Mono (1 x 1 w, 16 ohm) Onkyo, Korea
Text-TV: Nej

INGÅNGAR
Antenningång/RF x 1
Hörlursuttag x 1 (3,5 mm, framtill)

STRÖM
Volt: 220, 50 Hz (12 V, 1,1 A) 
Elförbrukning: 25 W

FORMAT
Bredd: 39 cm
Höjd: 30 cm
Djup: 31 cm
Vikt: 8 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Nej
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Vit, orange
Bärhandtag: Ja
Tillverkningsland: Sydkorea?
Lanseringsår: 197?
Manual: Ingen känd
Servicemanual: Ingen känd

PRISSTATISTIK

2020-01-08: 300:- (orange, Auctionet)
2022-06-26: 200:- (orange, Hebergs Auktioner)
2024-07-22: 300:- (orange, Tradera)
2024-06-01: 50:- (vit, tjock-TV:s recensionsexemplar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar