2020-05-03

Luxor-möbler under luppen


Möbel till det?

Eftersom jag upptäckte att jag plötsligt ägde de flesta av Luxors TV-möbler, som fanns i en annons på baksidan av en manual till Luxor 3694, så tänkte jag att det måste bli en litet inlägg om detta udda fenomen. Jag visste inte ens att det var möbler från Luxor när jag köpte dem, om de nu är det? Är det någon som minns följande?



Som synes går luckan inte att stänga om du placerar en för stor enhet inuti.

Luxor Parts TV-videobänk 210 0124-01
Först ut är hundratjugofyran. Ett loppisfynd jag plockat upp någonstans utan att veta att den var från Luxor. Den lutande glasrutan är rätt läcker, men kan ställa till problem då man försöker knö in en stor förstärkare eller liknande, eftersom baksidan inte är helt öppen. Det är dock ett generöst hål baktill för sladdar vilket är mycket bra. Lådan rymmer en hel del och hela möbeln verkar tåla en 28" TV utan problem. Dessutom går den på hjul och hyllan är utdragbar. Designen är lite udda, men trevlig. 
Stilpoäng: 4



Gott om förvaring.
Luxor Parts TV-videobänk 210 0053-01
Svårt att säga om femtiotrean är sämre eller bättre än 124:an? På bilden i reklamen finns en toppmatad VHS-spelare, det är med andra ord ganska bekvämt att man kan dra ut hyllan när man vill byta band på en sådan. Hylla och glaslucka fungerar på ungefär samma sätt som den andra TV-möbeln. Inuti skåpet till höger finns det galler för förvaring av cirka 15 st videokassetter i pappfodral. Ett galler sitter inuti och ett satt på även på skåpluckan. Den senare är bortmonterad då den effektivt hindrade från att man kunde ha någonting alls i skåpet. Även denna möbel går på hjul och är av samma typ av spånskiva med faner. Något som idag kanske ratas av många och känns väldigt mycket sunkig Jysk-kvalité, men dessa båda verkar ha hållit bra genom åren.
Stilpoäng: 3



Luxor Parts Benställning 210 0189-XX
Spännande att koden slutar på XX! Gissningsvis är detta samma modell som jag har till min Luxor 6364 som ni ser här. Och visst ser det ut som en likadan TV-modell på bilden? Konsolerna under videon nertill är bockade plåtbitar. Denna typ av benställningar på hjul är det ultimata till en tjock-TV i retrostil, det blir inte mycket bättre än såhär. Det negativa är ju de minimala förvaringsmöjligheterna tyvärr. Jag har även en bredare modell på vinden, dock osäkert om även den är från Luxor Parts.
Stilpoäng: 5

Luxor Parts Video Rack 210 0176-01
Tycker mig även känna igen denna från typ en loppis, men den kan nog lätt förväxlas med en vanlig stereo-möbel. Ett speciellt skåp för sin videouppspelare känns ju inte jättehett just nu. Ser ut som en möbel som ska stå på en pastorsexpedition eller liknande. Dock otestad hos oss på www.tjock.tv!
Stilpoäng: 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar