2018-02-06

Philips Philetta TX711

Philetta dig Philetta dig!

Det är dags för ännu en lite äldre modell, nämligen Philips Philetta TX711. Vad Philetta vad för produktserie är svårt att säga, söker man hittar man mest mycket gamla radioapparater. Tyvärr är denna TV i ganska risigt skick, en lucka fram till saknas dessutom. Denna modell fanns även i andra färger som rött och grönt. Ett klistermärke med en smurf med cape nere till vänster tyder på att den använts av barn. Jag har inga större förhoppningar på denna tyvärr, hade den varit i bättre skick hade det dock varit en fin inredningsdetalj.



Men visst funkar den, trots att den är över 40 år gammal, hur är då bilden? RF är enda bildingången och det ser inte överdrivet bra ut då jag först slår på den. Men det där bruset från bildröret saknar man idag. Högtalaren är bara på 1 watt så ha inte så höga förväntningar på den, men den levererar blipp-blopp fantastiskt bra. Någon bas lär den inte besitta så det är inte lönt att koppla in något mer modernt och det går ju knappt heller.



Dagen till ära testar vi med en HiTex HT-767:a. En famiklon som faktiskt såldes i Sverige 1990 genom Monica Henriksson och Videopocket AB från Södertälje! Tufft värre! Kanalsökningen är minst sagt manuell. Du skruvar på det röda vredet och måste dessutom förflytta en svart liten bygelbit genom att ta ut den och sätta i den på rätt stift. Förmodligen för att växla mellan UHF och VHF, men det finns ju tre lägen...? UHF Super Deluxe? Nåja, efter ett tags sökande och byte av kanal hittar jag faktiskt en bild. Den är inte överdrivet bra, men blir lite bättre genom att vrida på reglagen. 


Adam and Eve, en klon på Balloon Fight och liknande spel.


För en gångs skull är bilden bättre på bild än i verkligheten! Porter, en Sokoban-klon.
Summa summarum, hade denna TV varit komplett med luckan framtill och i lite bättre skick hade jag behållit den, trots att bilden inte är speciellt bra. Nu får den nog tyvärr möta änglabingen. Men dra mig baklänges, en viss känd svensk spelprofil startade faktiskt sin karriär på just en Philetta TX711! Martin Lindell, numera på DICE, fotade sin TV när han klarade DuckTales julen 1990. Hur läckert som helst!





Philetta, philetta, jag säger inte vad det ä´,
philetta, fast du vill nog gärna veta de´,
philetta dej, en hemlighet,
philetta dej, som ingen, ingen vet...

BETYG
Bild: 2/5
Ljud: 3/5
Utvändig design: 3/5
Menydesign: Saknar menyer

EGENSKAPER

Märke: Philips
Modell: TX711 (12B711/00X)
Bildrör: Philips 12VCUP4 (svartvit) Okänt var den är tillverkad

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 12"
Egentlig bildyta: 12"
NTSC: Okänt
Ljud: Stereo (1 x 1 w/16 ohm)
Text-TV: Nej

INGÅNGAR
Antenningång/RF x 1
Hörlursuttag x 1 (framtill)

STRÖM
Volt: 220 V, 50 Hz (12 volt, 15 W)
Elförbrukning: 27 W

FORMAT
Bredd: 39 cm
Höjd: 30 cm
Djup: 30 cm
Vikt: 7 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Nej
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kaneler: Nej
Färg: Vit, röd, grön, silver
Bärhandtag: Ja, ett upptill
Tillverkningsland: Österrike
Lanseringsår: 1977
Servicemanual: Ingen känd
Övrigt: Inbyggd antenn

2 kommentarer:

  1. Hejsan.

    Jag hittade din blogg lite av en slump, och fick se att du har en Hitex ht-767! Jag har letat efter denna konsol i över 7 år efter jag bestämde att börja samla ihop mina barndomskonsoler. Hitex ht-767 är både den konsol som har mest affektionsvärde för mig, men också den absolut svåraste att hitta. Jag har tonvis om historier om varför denna konsol har så hög affektionsvärde för mig, och vilka svårigheter jag gått igenom när jag försökt införskaffa den, men i stor vill jag fråga dig, Finns det någon som helst möjlighet att få köpa denna konsoll av dig?

    Mvh,
    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera