2020-01-17

Belinea 10 30 51

Ciao bella!

Så är den äntligen här! Den första klassiska, tjocka PC-skärmen på sidan. Den har ett helt vanligt datormonitorutseende och väcker tankar till 90-talet. Dock verkar den vara producerad 2003. Idag hajar man till över en tjock-TV ibland, men är det någon man rent av chockas över så är det en tjock monitor, de är i stort sett helt utrotade och endast fans av retro-LAN verkar förbarma sig över dem. Om de ens går att finna i Sverige idag. När de rensades ut till förmån för platta diton fungerande gissningsvis 90% av dem, men kördes ändå på soptippen.

Tyska Belinea som byggdes av Maxdata har undertecknad en personlig relation till. Runt 2010 köpte jag en platt, vit skärm av just det märket. Konstigt nog fungerade den alltid bra med analog VGA-kabel, men så fort man anslöt en digital DVI-dito så strulade den. Bilden gick aldrig att ställa in perfekt. Monitorn köptes på rea hos Elgiganten i Lund och först efter att jag börjat leta efter nyare drivrutiner förstod jag varför den reades ut. Belinea hade gått i konkurs ungefär samtidigt. Hur jag än famlade med andra drivisar blev det aldrig bra så jag använde den med analog sladd i några år tills jag bytte dator och gav bort den. Njae Belinea har inget bra renommé om du frågar mig...


Klassiska, enkla och omfattande menyer!

Om jag var besviken på min förra platta Belinea för runt 2500 kr kan jag verkligen inte säga desamma om denna. För det första var den gratis och för det andra är bilden klockren! Jag ser ingen större skillnad mot mina två andra monitorer jag använder dagligen. Den ena är Fujitsu Siemens med DVI och det andra är en gammal Sony jag kör på VGA efter att min stora fina skärm som jag lånade av svågern började krångla och fick slängas. Bildinställningarna är mycket omfattande, vidvinkeln är klart godkänd och jag börjar fundera på om jag inte ska testa att använda en tjock-skärm dagligen? Bara den får plats på mitt lilla skrivbord. Det enda som stör är ett litet blinkande streck längst ut till höger mitt på skärmen cirka 1 x 5 mm. Oklart vad det är, men det stör mest vid mörk bild och man glömmer snabbt bort den. Ljud då? Nej, en klassisk PC-skärm har väldigt sällan inbyggda högtalare.


Super Cars II (Amiga, youtube)
Är det något jag gillar så är det teknik och elektronik som fortsätter fungera år efter år. Ta radions FM-band som de klokt nog inte stängde ner för dyr, ny, digital teknik. Du kan ta en 75 år gammal radio och ratta in dagens program. Samma sak gäller gamla mobiler med GSM-nätet (NMT är dock nedstängt), du kan fortfarande använda din Ericsson T28 om du så vill. Andra exempel är gamla bilar, 27 Mhz-komradios och Text-TV!



Min nya dator har tre stycken display-utgångar, men med en enkel adapter för en hundring kan du använda en gammal skärm med DVI eller till och med VGA. Och det ser bra ut! Datorn min rekommenderar att jag har upplösningen 1024 x 768 på Belinean, vilket också infobladet säger ska vara bäst men den klarar ner till 640 x 480 och upp till 1600 x 1200 pixlar. Inställningarna är närapå perfekta från start, men efter att jag hoppat runt och testat olika upplösningar sabbar jag det hela, bara att börja stretcha ut bilden perfekt igen. Ett stort plus för att den har svenska i OSD-menyerna. De ska sägas att jag inte testat något spelande på skärmen, detta kanske skulle behövas om man vill se riktigt hur bra bilden uppdateras.


Väl skyddad!!

Höljet baktill är närapå inbrottssäkert, men vet man hur man ska göra är det ganska lätt. Det finns inga skruvar, istället trycker du in hakarna längst ner baktill. Men även efter det sitter bakstycket ordentligt fast. Kolla då ovanpå monitorn, ser du de två små springorna där kan du knö ner en smal skruvmejsel och allt lossnar efter lite karvande. Inuti är skärm och nackkort väl skyddade. Troligtvis för att man satt mycket närmare en tjock datorskärm än t.ex. en vanlig TV. Det ska sägas att jag är rätt oinsatt i datormonitorer och har ägnat dem få tankar genom åren utom att de ska fungera varje dag, men detta är helt klart en monitor som ska sparas.

Varför dog då de tjocka monitorerna ut? Jo, det var ju betydligt dyrare att tillverka än LCD-skärmar och inte tillräckligt stora för moderna datoranvändare. Denna är 17" och känns rätt liten numera tyvärr. Men ska du spela DOS-spel eller liknande och ha rätt format är den helt okej.





BETYG
Bild: 5/5
Ljud: -/5
Utvändig design: 2/5
Menydesign: Avancerad

EGENSKAPER
Märke: Belinea
Modell: 10 30 51
Bildrör: Samsung M41QAQ261X132 (Sydkorea)
Chassikort: Okänt

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 17"
Egentlig bildyta: 16"
NTSC: Ja
Ljud: Saknar högtalare
Text-TV: Nej

INGÅNGAR
VGA x 1 (fast sladd)
Minimum upplösning: 640 x 480
Maximum upplösning: 1600 x 1200
Horisontell frekvens: 30-97 kHz
Vertikal frekvens: 50-150 Hz

STRÖM
Volt: 100-240 V, 50/60 Hz
Elförbrukning: 90 W

FORMAT
Bredd: 40 cm
Höjd: 41 cm (inkl. fot)
Djup: 41 cm
Vikt: 15 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Nej
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Vit
Bärhandtag: Nej
Tillverkningsland: Kina
Lanseringsår: 2003
Manual: Ingen känd
Broschyr (tysk): https://gsd.eu/sales/img/datasheet/Belinea%20103051.pdf

2020-01-15

Philips 14PT1563/11W


Vit Europé

Första TV:n år 2020 här på tjock punkt TV. Denna lilla krabat är den vanligaste typen av TV du kan stöta på här på tjock.tv. Alltså en Philips och 14" till formatet. Hur klarar den då konkurrensen? Att den har ett smart bärhandtag är idag nåt undertecknad nästan väger högre än NTSC-funktion numera, efter att ha släpat runt på tunga, otympliga as i flera år. Den har även sladdhållare baktill, bra!



Bilden är inte så tokig, men inställningsmöjligheterna är minimala. Ljudet är burkigt och dåligt. Ett plus för att burken pryds med ett snyggt Turtles-klistermärke. Det finns inte så mycket mer att säga om denna. Den är tillverkad i Europa. Att man inte specificerar land känns mysko, som att man har nåt att dölja. Är det barnarbetare i södra Transnistrien som byggt ihop den månntro? Vår gissning är dock Italien p.g.a. ett klistermärke baktill. Den finns även i svart, W i modellnamnet betyder Wit (vit på nederländska). Infobladet benämner den som 38 cm hög av någon anledning. Den är dock endast 34 cm hög.


Breakers (Dreamcast, 2017!)
Vill du verkligen använda denna TV så finns det några pottar inuti du kan pilla på. Kanske kan nån av dem centrera bilden vid NTSC? I övrigt känns den lite "mäh...", helt okej men visst finns det bättre burkar att släpa hem.






BETYG
Bild: 3/5
Ljud: 1/5
Utvändig design: 3/5
Menydesign: Mycket enkel

EGENSKAPER
Märke: Philips
Modell: 14PT1563/11W
Bildrör: Philips A34EC01X15 (Spanien)
Chassikort: Philips L6

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 14"
Egentlig bildyta: 13"
NTSC: Ja
Ljud: Mono (1 x 3 w, 8 ohm)
Text-TV: Okänt

INGÅNGAR
SCART x 1 (RGB x 1)
Antenningång/RF x 1
Hörlursuttag x 1 (3,5 mm, framtill)

STRÖM
Volt: 220-240 V, 50 Hz
Elförbrukning: 34 W

FORMAT
Bredd: 38 cm
Höjd: 34 cm
Djup: 38 cm
Vikt: 9 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Ja
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Vit, svart
Bärhandtag: Ja
Tillverkningsland: Europa
Lanseringsår: 1998
Manual: Ingen känd
Infoblad (nederländskt): 
https://www.manualslib.com/manual/425361/Philips-14pt1563-00.html
Övrigt: Sladdhållare bak

2019-12-28

Kendo CT 522304

Modern japansk kampsport?

Ytterligare en Kendo, är nästa CRT till rakning. Och det märket har ju faktiskt överraskat innan, trots att de i regel är budgetmodeller. Läser man baktill verkar den tillverkad av franska Schneider i Tyskland? Och saknar en rad ingångar som samma bakstycke verkar erbjuda i andra former. Dubbla SCART och RF är det enda som bjuds. Söker man nätet hittar man föga förutom en likadan till salu i Stockholm för 500 kr. Är den värd denna summa kan man fråga sig? Annonsen är i alla fall markerad som såld! Och detta var i mars 2019! Hum... kan det verkligen stämma?

Gubben som skänkte denna skickade med en Philips-fjärr och var säker på att den skulle funka, vi får väl se...? Var Kendo rent av en budget-Philips innan turkiska Vestel tog över märket? Fjärren i Stockholms-annonsen är dock inte alls lik. Designen på både TV och fjärr är trist, korkad, vanlig, oangenäm, fantasilös, fadd, typisk 90-tals-elektronik. Det intressanta med denna TV är att det stod i ett barnrum (gissningsvis för barnbarn som hälsade på), där det även fanns ett NES med några spel, som tyvärr inte var till salu. Frågan är alltså följande: kommer de stackars barnen hädanefter få uppleva Nintendo på en platt skärm i widescreen-läge!? HELGERÅN! Tvi vale!


Snålt med ingångar.
För omväxlingsskull öppnar vi den innan testet. Där hittar vi en 26" Panasonic-tub från Tyskland och det bådar ju gott. Samma skärm verkar även sitta i Sanyo och Samsung-apparater, som har betydligt bättre rykte än Kendo. Mäter man verkar bilden faktiskt vara 26" (66 cm) bred vertikalt sett! Oftast är bara 25" synligt på en tjugosexa! Vidare har den två stycken 15 watts högtalare, vilket inte heller är helt fel. Läser man på bakstycket och även på chassikortet ser man att den är tillverkad i oktober år 2000. Snart 20 år gammal i skrivande stund alltså. Kan den bli en donator rent av? För det krävs bra menyer eller pottar på chassikortet (vilket ej finns). På kortet står det även "smer spajkanja" som efter lite översättning verkar betyda "lödningsriktning" på slovenska. Gissningsvis ligger då slovenska elerktronikjätten Gorenje  bakom detta kretskort. De köpte för övrigt upp svenska Asko (Cylinda) 2013. Intresseklubben noterar hoppas jag.




Vid uppstart är TV:n inställd på widescreen och detta går givetvis inte att ändra med knapparna framtill på burken. Program, volym och några få bildfunktioner går att justera, men inte mycket mer. Det är dessutom omöjligt att veta vad de små knapparna gör om man inte använder sig av en ficklampa. Dessvärre funkar inte heller den medföljande fjärren preccis som jag misstänkte, kanske var gubben lite förvirrad? Byter till fungerande batterier, men ingen skillnad. Hmm... nästa steg är att dra fram multifjärren. Efter lite kruxande och byte av ett batteri som börjat läcka får jag faktiskt apparaten att funka med multifjärr! 16:9 förbyts snart till ett mycket trevligare 4:3-läge, tack gode gud. Men så värst många fler funktioner hittar jag ej. Dessutom kan jag välja S-Video som bildkälla, men det finns ingen S-video-ingång! Hur tänkte de där?


PAL, 16:9. Nej tack!

NTSC 4:3. Ja tack!

Bilden är i grunden bra, men de dåliga menyerna gör den svårinställd. Mer svärta och kontrast är att önska. Och visst vibrerar den lite irriterande trots SCART RGB NTSC? Ljudet är bra, men några inställningar hittar jag tyvärr inte och en störig detalj är att den hela tiden verkar starta upp på allt för hög volym. Speciellt irriterande då volymknapparna är så svåra att hitta. Uselt Kendo!





Nej trots en fin Panasonic-tub och krämiga högtalare är detta totalt sett en riktig skit-TV. Visserligen kan du sno tuben, men utan ett bra chassi är den värdelös. Kanske kan tjock-tv hjälpa folk i framtiden genom att hela tiden skriva ut namnet på bildröret för den som behöver en donator till ett annat chassi, en bättre TV eller projekt.


BETYG
Bild: 3/5
Ljud: 3/5
Utvändig design: 1/5
Menydesign: Enkel

EGENSKAPER
Märke: Kendo
Modell: CT 522304
Bildrör: Panasonic A66ECF50X05 (Tyskland)
Chassikort: Gorenje?

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 26"
Egentlig bildyta: 26"
NTSC: Ja
Ljud: Stereo (2 x 15 w, 8 ohm)
Text-TV: Ja

INGÅNGAR
SCART x 2 (RGB x 1)
Antenningång/RF x 1
Hörlursuttag x 1 (3,5 mm, baktill)

STRÖM
Volt: 230 V, 50 Hz
Elförbrukning: 95 W

FORMAT
Bredd: 75 cm
Höjd: 57 cm
Djup: 47 cm
Vikt: 31 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Ja
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Svart
Bärhandtag: Nej
Tillverkningsland: Tyskland
Lanseringsår: 2000
Manual: Ingen känd

2019-12-18

Bosch VSS8394/01T

Eazeo action!

Här kommer ännu en gammal övervakningsmonitor från gruvan. Bosch kanske du inte direkt förknippar med TV-skärmar utan mer med vitvaror och skruvdragare eller hur? Den heter precis som förra Philipsen VSS i början på modellteckningen, något som förmodligen står för Video Surveillance System eller liknande. Vidare står det Eazeo framtill, vilket verkar vara Bosch varumärke för övervakning tidigt 2000-tal.


Skitig var ordet, sa Bill. Ordet var skitig, sa Bull.
Precis som på den förra modellen av övervakningsmonitor här på sidan antar jag korrekt att VCR inte är för att du ska kunna titta på VHS-filmer på jobbet (trist!), utan för att spela in det som händer framför kamerorna. Normalt sett har man en extern TV att glotta på på de flesta övervakningsställen. De har som regel rätt mycket tid att slå ihjäl på jobbet. Det som ser ut som en RF-ingång nere till vänster baktill på skärmen är en on/off-knapp!



Monitorn startar direkt, med en blå välkommenskärm från Bosch. Dock flimrar bilden i höjdled, hittar man en V-Hold (vertical hold)-pott borde detta gå att lösa. V-Hold verkar för övrigt också vara en gymnastikövning om ni söker på nätet och får upp helt fel svar. Eftersom den inte har några vanliga komposit eller SCART-ingångar utan bara S-video borde det ju vara bäst att testa en konsol med det formatet. Nu är det rätt få konsoler som stödjer S-video bara sådär utan en speciell kabel eller liknande. Men vilken tur att jag fick en Panasonic 3DO av en arbetskollega i somras! Den har ett vanligt S-video-uttag på baksidan. Vi kopplar väl in och testar. Men tji fick jag direkt... Det är inte alls vanlig S-video utan en Mini-DIN-kontakt, troligtvis den kallad PS/2! Den som du säkert har sett på massvis av äldre tangentbord och möss. Men aldrig på en monitor som video-ingång! Här sket de i det blå skåpet Bosch...


Gruvdamm de Luxe!
VSS8394 har alltså inga vettiga ingångar för varken spel, VHS eller liknande. Det ska följa med en speciell adapterkabel som gör att du kan koppla in video och audio via RCA eller BNC. Finns inte den så släng skiten! Trist Bosch! Det står till och med i manualen att vill du koppla in två videokällor får du köpa en kabel till! Bra jobbat Bosch! Släng den såvida du inte ska bygga en retro-övervaknings-anläggning från tidigt 2000-tal? Chansen är liten va?

Bara för att så dissekerar vi den ändå. Inuti finns en spansktillverkad Barayo A34EAC01X46-skärm. Aldrig hört talas om märket, men det står att den baseras på Philips-teknologi. Högtalaren är nåt av det allra minsta jag sett i en CRT någonsin. Bosch trodde de var smarta som hade egna dyra kablar likt andra hippa företag. Vi på tjock punkt TV säger att de borde skämmas! Bort med Bosch!


BETYG
Bild: ?/5
Ljud: ?/5
Utvändig design: 3/5
Menydesign: Avancerade

EGENSKAPER
Märke: Bosch
Modell: VSS8394/01T
Bildrör: Barayo A34EAC01X46/UL (Spanien)
Chassikort: Okänt

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 14"
Egentlig bildyta: 13"
NTSC: Ja
Ljud: Mono? (1 x 1,5 w, 32 ohm)
Text-TV: Nej

INGÅNGAR
Övervakningskamera (RJ11) in x 8
Övervakningskamera (RJ11) ut (slav) x 1
RS-232 x 1
Mini-DIN x 2
Larmutgångskontakt x 1

STRÖM
Volt: 100-240 V, 50/60 Hz
Elförbrukning: 90 W

FORMAT
Bredd: 36 cm
Höjd: 33 cm
Djup: 37 cm
Vikt: 10 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Nej
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Grå
Bärhandtag: Nej
Tillverkningsland: Portugal
Lanseringsår: 2003 (enligt manualen)
Manual: https://www.manualslib.com/manual/388464/Bosch-Vc7c1305t.html

2019-12-09

Philips VSS7374/00T

Sommarens gruvfynd?

Undertecknad extraknäcker i en guldgruva på somrarna (japp, det är sant). Där slits saker 10 ggr snabbare än på vanliga arbetsplatser. En kontorsstol i "krosshytten" kan lätt slitas ut fullständigt på bara nåt enstaka år. Därför behövs det rejäla grejer. Men rejäla grejer kostar också mer och då kan det ibland köpas in saker från t.ex. Jula eller Biltema bara för man vet att den dieselvärmaren ändå är skräp efter två vintrar i damm, snö och kyla. På en vind bland massa skrot fann jag så i somras två gamla övervakningsmonitorer och en vanlig TV på arbetsplatsen. Samtliga har numera bytts ut mot plattskärmar de senaste åren och dessa hade blivit liggande. Eftersom de inte slängts hoppas vi de fungerar, om man nu kan få dem rumsrena? De var som synes extremt skitiga och förmodligen lika dammiga invändigt som utvändigt. Den första vi testar är den i mitten, en Philips VSS7374 även kallad just Colour Observation Quad där det sista betyder just att den är fyrkantig. Kanske var den bra att stapla förr i tiden för de som behövde två, fyra eller fler? Stryk har den också fått, den ser ut att ha blivit tappad bakom en vagn en gång i tiden.



Annorlunda uttag än man är vad vid.

Quaden är tillverkad i Portugal 1998 och är alltså inte så gammal. Men har tidens tand nött ut den? Den svenska manualen finner man direkt på Philips egen hemsida, vilket är ett riktigt bra tecken. Eftersom det är en övervakningsmonitor ser ingångarna helt annorlunda ut än på en vanlig TV. Det finns fyra ingångar för kameror och det är vanliga gamla telefonkontakter (om du minns dem?), vilket känns som ett udda format till kameror, men vad vet jag? Du kan även koppla in en vanlig AV-signal via vanligare kontakter, video in är av typen BNC och audio in vanlig RCA.


Trevlig introskärm. Och version 3, ser man på!
Sa jag att de var smutsiga? Detta var ingen underdrift och de skitigaste TV-apparater jag någonsin sett. Dammet i gruvan är så kallad kvartsdamm, så fint att det knappt syns och tar sig in precis överallt. Allt i en gruva blir efter hand täckt av det och självklart också dessa. VSS7374 startar dock direkt med ett pip, men någon bild blir det inte. Lite rattande på de behändiga reglagen framtill och snart syns en klocka i bild. Hum... den där vill man inte ha igång då man spelar spel, undrar om den går att stänga av? Klockan försvinner så fort jag lyckats ratta in bild från en famiklon, men tyvärr syns lite av den ändå då TV:n har rätt kraftiga inbränningar, den lär ju ha stått på ett antal timmar genom åren. Bilden är förvånansvärt bra efter lite mer rattande. Ljudet är dock inte imponerande. En rolig detalj är att kör man via kameraingångarna så delas bilden automatiskt in i fyra delar. Vad roligt det hade varit vid tävlingar eller bara fyra olika konsoler. Men hur gör man om en vanlig videokabel till den gammal telefonkontakt?


Fyra konsoler hade varit roligt att koppla in, eller kanske en VHS att titta på då man spelar?

Fotot gör ej bildkvalitén rättvisa.
Högtalaren är väldigt liten och placerad nedåt, vilket är väldigt konstigt. Den används förmodligen mest för larmljud, men fungerar även vid spelande. Knapparna är ordentligt sega och krånglar. Någon direkt meny får jag inte heller upp, trist eftersom den verkar vara avancerad enligt manualen. Nästa steg är att öppna upp den, men jag drar mig för det då jag vet hur extremt dammig den kan vara. Det får göras utomhus eller kanske i garaget. Det sitter självklart en Philips-tub inuti, men denna har jag ingen lust att pilla i. Självklart skulle det gå att blåsa rent med tryckluft utomhus. Men skadorna och inbränningarna gör att den får åka till tippen. Hittar du en likadan i bättre skick tycker jag den är väl värd att spara dock.




Boschen till höger längst upp finner du snart i en annan recension. TV:n till vänster är en Mark och den var så risig att jag slängde den direkt.

BETYG
Bild: 3/5
Ljud: 1/5
Utvändig design: 3/5
Menydesign: Avancerade

EGENSKAPER
Märke: Philips
Modell: VSS7374/00T
Bildrör: Philips A34EAC01X46/UL (Spanien)
Chassikort: Okänt

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 14"
Egentlig bildyta: 13"
NTSC: Nej
Ljud: Mono (1 x ? w)
Text-TV: Nej

INGÅNGAR
AV-komposit (BNC) in x 1
AV-komposit (BNC) ut x 2
Övervakningskamera (RJ11) in x 4
Övervakningskamera (RJ11) ut (slav) x 1
Larmutgångskontakt x 1

STRÖM
Volt: 100-240 V, 50/60 Hz
Elförbrukning: 70-110 W

FORMAT
Bredd: 35 cm
Höjd: 32 cm
Djup: 37 cm
Vikt: 12 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Nej
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Grå
Bärhandtag: Nej
Tillverkningsland: Portugal
Lanseringsår: 1998
Manual: https://www.download.p4c.philips.com/files/v/vss7374_00t/vss7374_00t_dfu_swe.pdf