2023-06-14

Sharp C-1004N

      


Sharp Yacht TV!

Denna Sharp köptes för att användas som båt-TV 1984, på Tyhlins i Skellefteå. Priset var då hissnande 4000 kr, över 11 000 i dagens penningvärde. Den har aldrig fått stå kvar i motorbåten och utsatts för fukt, utan tagits väl om hand. Säljaren ska nu flytta och det är dags för den att ta farväl. Jag får de flesta tjockisar gratis, men denna ser så intressant ut att jag slår till på Facebook-annonsen. Jag lämnar adressen med en finfin VHS och gratis kassettbandare också. TV:n har stått still länge då de senare uppgraderade till större båt och större platt-TV (även om också den idag såg extremt fjuttig ut). Mottagningen var alltid bra trots att de endast använde den inbyggda antennen. Intressant nog finns det uttag för två antenner på denna modell! Men det är inte därför vi är här idag... eller?


Den dolda servicemenyn behöver ingen kod, bara ett handgrepp.

Nej, eller jo, vi ska kika på Fru Sharp C-1000N Linytron Plus "Black Stripe" som också verkar finnas i en S-modell. Oklart vad som skiljer. Baktill står det ett stiligt S för Sverige på den stora etiketten och sen små extra lappar för Danmark, Finland och Norge intill. Kan N stå för Norden kanske? Bilden är rejält risig och jag hittar först inte några inställningsmöjligheter, de gömmer sig under bärhandtaget. Fiffigt eller bara jobbigt? Användaren får bestämma. Pottarna racklar rejält och det är svårt att få bra bild. Jag blåser ur den med tryckluft och passar på att rengöra reglagen med elektronikspray. Sprayar och snurrar några gånger. Succé, nu fungerar de perfekt. Bilden blir bättre och bättre, så ge inte upp. Fortsätt justera trots att det bara är ljus, kontrast och färg. Det går att få riktigt bra bild för vad den är. Baktill finns även V-hold, men där är det bara antingen hyfsad centrering eller helt ur gängorna som gäller. Ingången är BNC, men det fixar du med en liten adapter till koaxial.


Omfattande men liten manual.

Manualen säger Linytron Plus, kan det vara Sharps version av Sonys Trinitron? Inuti står det även Black Stripe på tuben. Ännu mer funkigt. Eftersom den använts i en båt går den givetvis även på 12 volt. I manualen står det att den medföljande kabeln hade krokodilklämmor du fäster på batteriet, klämkäckt värre! Ljudet är okej, men inte mer. Konstigt nog är halva skalan på reglaget helt tyst, så man får skruva upp mycket. Testar med lite elektronikspray där med, vilket fixar biffen. Underskatta inte elektronikspray. Och vad du än gör, förväxla det INTE med 5-56 eller liknande! Det smörjer du cykelkedjan med!


Med krokodilklämmor!

Alltså, en gullig TV med helt okej bild och ljud som passar bra för t.ex. en installation eller utställning. Den är lika djup som den är bred, vilket inte syns alls på reklambilden på manualen. Mitt helt nya exemplar av Alwa's Awakening vill dock inte lira alls, det måste vara trasigt från fabrik. Surt sa räven.

BETYG
Bild: 3/5
Ljud: 2/5
Utvändig design: 4/5
Menydesign: Saknas

EGENSKAPER
Märke: Sharp
Modell: C-1004N
Bildrör: Sharp 4J 270ACB22 (Y) (Japan)
Chassikort: Okänt

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 10"
Egentlig bildyta: 09"
NTSC: Nej
Ljud: Mono (1 x 1 w, 16 ohm)
Text-TV: Nej

INGÅNGAR
AV-komposit x 1 (BNC)
Antenningång/RF x 1
Hörlursuttag x 1 (3,5 mm, på framsidan)

STRÖM
Volt: 220-240V, 50 Hz, 12 V
Elförbrukning: 42 W, 37 W

FORMAT
Bredd: 33 cm
Höjd: 23 cm
Djup: 33 cm
Vikt: 8 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Nej
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Grå
Bärhandtag: Ja
Tillverkningsland: Japan
Lanseringsår: 1984
Manual: Ingen känd
Servicemanual: https://www.nodevice.com/service-manuals/tv/sharp/c1004g/263094

PRISSTATISTIK

2023-05-19: 300:- (tjock.tv:s recensionsexemplar)

2023-05-26

Emperor CTVR-600E

      



Permanent gästspel?

Den här TV:n har jag ägt sedan den var ny. Och vem är jag? En tjock-TV-entusiast som då och då har synts i kommentarerna här på bloggen och nu skriver mitt första inlägg som gästskribent.

Testbild skapad med hjälp av programvaran Shotcut. Spelas upp från ett USB-minne på en DVD-spelare.


Det är en 5,5 tums färg-TV tillverkad 1987. Kvittot är borta sedan länge men priset lär ha varit 1995 kr hos den lokale TV-handlaren på Nygatan i Falkenberg när det begav sig. TV:n är fortfarande i bruk men med åren har det blivit mer och mer i nostalgisyfte snarare än för att verkligen titta på TV-program.



Bild och ljud är okej, både via antenningång och RCA-kontakterna. Åtminstone om signalkällan är en DVD-spelare, digitalbox eller liknande. Med en Commodore 64 inkopplad vill bilden inte riktigt vara stilla. Svaga synkpulser från 64:an? Bildgeometrin är det sisådär med. Bilden både lutar och buktar lite inåt vid kanterna. Fenomenet syns tydligt på testbilden nedan men det är inget man störs särskilt mycket av vid normalt tv-tittande. Även om det finns gott om justeringsmöjligheter på bildrörshalsen men jag har inte velat röra dem. Risken är mycket stor att resultatet skulle bli en oanvändbar TV…

Titta på de senaste musikvideorna från Sky Channel och bildens tillkortakommande märks knappt alls.

Loggan i närbild.

Ett antal tillbehör listas i manualen. Bland annat en passande nätadapter som snäpps på baktill. Även ett batteripack (art. BP-100) och en bilantenn som förmodligen ska monteras på takräcket ska ha funnits (art. ANT-100). 

Omkopplaren längst till höger aktiverar AFC, dvs automatisk frekvenskontroll. 

Extra plastskiva som inte fyller någon större funktion.

Vad är Emperor för ett märke då? Inte mycket går att hitta på nätet men det verkar faktiskt ha varit ett riktigt märke med egen tillverkning, till skillnad från många andra lågprismärken förr och nu. Dock verkar de även ha sysslat med OEM-tillverkning då denna apparat tydligen gick under namnet Swing TVP-2761 i Tyskland.

RCA-kontakterna på sidan kan användas både som in- och utgångar. Varför utgång kan man fråga sig. Tja… Kanske användbart om man vill spela in bild och ljud på en video som saknar tuner? Eller för att ansluta till en större TV? En enkel skjutomkopplare används för att växla mellan in respektive ut. Antenningången är som så ofta på bärbara TV-apparater kompatibel med en 3,5 mm teleplugg.

TV:n, som faktiskt även är en AM/FM-radio är försedd med ett frontglas (som är av plast). Det är inget tonat kontrastglas som på samtida Bang & Olufsen, nä den här plastskivan är helt transparent. Tyvärr har den med åren blivit lite repig så jag väljer att köra utan.

Bildröret kommer från Matsushita och heter A14JJD30X. Övriga komponenter som jag lyckats identifiera kommer från bl a Sanyo och Philips. TV:n är endast avsedd för PAL B/G, dvs Västeuropa förutom Frankrike, Storbritannien och Irland. NTSC fungerar men ger en svartvit bild.

BETYG
Bild: 3/5
Ljud: 3/5
Utvändig design: 4/5
Menydesign: Saknas

EGENSKAPER
Märke: Emperor
Modell: CTRV-600E
Bildrör: Matsushita a14JJDD30X (Japan?)
Chassikort: ?

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 5,5"
Egentlig bildyta: 5,5"
NTSC: Nej
Ljud: Mono (1 x 0,6 w)
Text-TV: Nej

INGÅNGAR
AV-komposit x 1
Antenningång/RF x 1 (3,5 mm)
Hörlursuttag x 1 (3,5 mm, på framsidan)

STRÖM
Volt: Nominellt 12 V
Elförbrukning: 20 W

FORMAT
Bredd: 19 cm
Höjd: 14 cm
Djup: 22 cm
Vikt: 3 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Nej
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Svart
Bärhandtag: Ja
Tillverkningsland: Taiwan
Lanseringsår: 1987?
Manual: Ingen känd

PRISSTATISTIK

1987-01-01: 1995:- (nypris)

2022-12-18

Casio TV-410

     


Liten men tuff?

Den minsta TV-apparaten som funnit vägen fram till tjock.tv är här! Lånad från Embracer Games Archive i Karlstad. Med sina 2" är den löjligt liten, i alla fall skärmen. Enheten är stor som en gammal Walkman. Färg har den och både inbyggd och extern antenn, alltså borde man kunna koppla in nåt med en RF-sladd om man konverterar till ett 3,5 mm:s hörlursuttag, återstår att se. Komposit är det normalt sett inga problem att få över till en sådan kontakt, men vete katten hur det kommer går med antennsignaler?

Låååång antenn!

Liiiiten bild!

Förutom att söka kanaler (vilket inte går längre då allt är digitalt här i landet) så finns det ljus, volym och en dold färg-knapp. Den är sjukt charmig, men från 1990 så jag förväntar mig en riktigt dålig bild. En video på nätet från 2021 visar dock någon som skannar genom flera spansktalande kanaler och det ser helt okej ut. Förhoppningarna höjs plötsligt! Självklart är detta en LCD-skärm och inte CRT. Baktill finns ett stöd man kan fälla ut, det är dock inte ställbart så du får endast en vinkel på skärmen. Inkluderat är även ett litet skyddsfodral i typ läder.

När konsolen är många gången större än skärmen.

Ser ni vilket spel det är ens?

Letar upp min låda med udda bild- och ljudkablar som är perfekt för sådana här jobb. All borde ha en! Jag börjar med att testa komposit ut från ett NES och när den skannar genom kanalerna stannar den faktiskt på ett ställe, men jag får ingen bild. Över till RF och där har jag en perfekt sladd som är typ en RF till 3,5 mm. Napp direkt. Ljud och bild på VHF-bandet. I början sämre än den sämsta original-Game Boy du kan tänka dig, men efter att ha rattat till färg och ljus blir det okej. Ljusinställningen går bara att ha på ett speciellt sätt annars blir det direkt för ljust eller för mörkt. Bilden är så liten att det inte går att läsa texter och man ser i stort sett inte skott och knappt fienderna. Inget för dig som vill spela med andra ord. De svarta bakgrunderna ser ut att små vita prickar i sig, det gäller nog all grafik egentligen, allt är lite smutsigt, men bättre än såhär blir det nog inte. Det gick i alla fall! Och kanske du kan lura någon att Casio gjorde en spelmaskin som skulle konkurrera med de andra bärbara på 90-talet. Det avslöjas dock av att den bara har en knapp för uppåt och en för nedåt på framsidan. Ljudet är dock riktigt bra, så njut av det!

Några av de kablar jag tänkte skulle passa för denna uppgiften.

Slutbetyg? Charmig men usel!


BETYG

Bild: 1/5
Ljud: 4/5
Utvändig design: 4/5
Menydesign: Saknas

EGENSKAPER
Märke: Casio
Modell: TV-410
Bildrör: Okänt
Chassikort: Okänt

BILD/LJUD
Typ: LCD
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 2"
Egentlig bildyta: 2"
NTSC: Nej
Ljud: Mono (1 x ? w)
Text-TV: Nej

INGÅNGAR
Hörlursuttag x 1 (3,5 mm för extern antenn/RF)
Hörlursuttag x 1 (3,5 mm för hörlurar)

STRÖM
Volt: 6 V (4 x AA batterier) eller Casio adapter AD-K65
Elförbrukning: 3,2 W

FORMAT
Bredd: 80 cm
Höjd: 130 cm
Djup: 35 cm
Vikt: 0,2 kg (utan batterier)

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Nej
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Svart
Bärhandtag: Nej
Tillverkningsland: Japan
Lanseringsår: 1990
Manual: https://www.manuals-in-pdf.com/download-TV410-CASIO-p-91215.html (betallänk!)
Servicemanual: Ingen känd

PRISSTATISTIK

Ingen

2022-12-05

Philips 28PW6420/01

      


Hemtjänst-TV?

Hemtjänsten i Fällfors behövde en ny TV med moderna funktioner och då åkte denna ut. Inte det jag hade hoppats på, men kanske värd en recension i alla fall? Detta är en av dessa mastodonter som håller på att dö ut snabbt nu. Modern som i widescreen, antik som i CRT-tub. Eftersom det är en 28" går den faktiskt att lyfta på en man, men några direkta bärhandtag bjuder Philips inte på. Liknande 32-tummare är klassiska ryggdödare som en normal människa har svårt att få armarna runt. De få som är kvar borde användas till strongman-tävlingar.

Headhunter från svenska Amuze 2001 ser riktigt bra ut på denna TV! 

Som retro-TV tänker jag att man eventuellt skulle vilja ha den till PS2 eller första Xbox? Faktum är att ett gäng spel till SEGA Saturn och Dreamcast också stödjer widescreen, mycket intressant! Eventuellt kan den också vara intressant om man ska göra en installation från tidigt 2000-tal. Den verkar ha lanserats 2005 och är idag alltså inte ens 20 år gammal. Vi tar väl och testar aset.


Ljudet fungerar inte till en början, men efter lite joxande kommer det igång. Oklart varför. Det är ett väldigt brusande då man höjer lite, men på nästa spel är det klockrent med ordentlig bas. Väldigt mysko. Ljudet har förmodligen potential, men något stör. Bilden är som misstänkt ruskigt bra, både för 2D och 3D. Tyvärr väger inte det fina platta bildröret med 60 Hz och NTSC-uppspelning upp nackdelen av widescreen och den klumpiga uppsynen av Herr 28PW6420. Och varför var alla dessa apparater i silver, har någon sett en liknande i svart eller vitt så hojta till!? Ja, vilken annan färg som helst bara! Menyerna är extremt enkla, standardgrejer som färg, kontrast och liknande, men även "rotation" av väldigt oklar orsak. Om det finns rotation av bilden, borde det väl finnas andra mer avancerade funktioner också kan man tycka! Det finns en rad möjligheter att visa bilden i 4:3, 14:9 och 16.9, men ingen känns riktigt optimal för TV-spel. 14:9 ska vara en kompromiss mellan de andra två, men jag har aldrig hört talas om någon som använt det... någonsin. Som att köra på 50% diesel och 50% bensin i sin bil? Blir det bra?


4:3 eller widescreen? Leverpastej eller julskinka?

Inuti hittar vi en hyfsat ohelig allians. Två av världens största tillverkare av TV-apparater gjorde tydligen ett samarbete och 2001 bildade de LG.Philips Displays för att tillsammans tillverka CRT-bildrör. Tydligen hjälpte inte ens det så 2006 gick de i konkurs enligt Wikipedia. Företaget LG.Philips LCD (numera endast LG Displays) visade vägen för framtiden istället. Bland annat med en kartell med olaglig prissättning. CRT:n fick aldrig en ärlig chans i slutet kan man tycka.



För att ta dig in i servicemenyn trycker du bara 0, 6, 2, 5, 9, 6 och MENU. Väldigt enkelt, men väl där tar det stopp för mig. Se servicemanualen längst ner här, min TV/fjärr vill inte djupdyka i menyn. Väldigt trist, för den ser spännande ut.

Fjärren är tråkig, men helt okej och funkar även till VHS. Ska du verkligen satsa på en sån här TV är mitt råd en 32" av yppersta kvalité, annars är de bara att skippa. Den svenska reklamen nämner också att denna TV:n hade twin page text-TV!!! Två sidor samtidigt! Wow! Detta hade varit lockade för mig, även 2022!

På väg mot servicemenyn, men tyvärr tog det stopp.

BETYG
Bild: 4/5
Ljud: 3/5
Utvändig design: 2/5
Menydesign: Konstigt sparsmakade

EGENSKAPER
Märke: Philips
Modell: 28PW6420/01
Bildrör: LG.Philips Displays W66ERF112X013 (Tjeckien)
Chassikort: L04E AA

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 16:9
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 28"
Egentlig bildyta: 26"
NTSC: Ja
Ljud:  (2 x 15 w, 8 ohm) reklamen säger 2 x 10 w!
Text-TV: Ja

INGÅNGAR
SCART x 2 (RGB x 1)
AV-komposit x 1 (på sidan)
Antenningång/RF x 1
Hörlursuttag x 1 (3,5 mm, på sidan)
Förstärkarutgång komposit (L+R)
+ ett serviceuttag

STRÖM
Volt: 220-240V, 50 Hz
Elförbrukning: 77 W

FORMAT
Bredd: 80 cm
Höjd: 52 cm
Djup: 51 cm
Vikt: 39 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Ja
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Silver
Bärhandtag: Två små inbuktningar upptill fram. Extremt dåliga.
Tillverkningsland: Europa (möjligen Italien)
Lanseringsår: 2005
Manual: https://www.manualslib.com/products/Philips-28pw6420-01-387933.html

PRISSTATISTIK

Ingen

2022-08-07

Philips 14PV358/01

      


Vee Håå Ess?

Hämtade denna TV hos mina föräldrar under semestern. Det är den andra i raden av köks-apparater de haft. Den första var en charmig Philips CT 2007 (som det inte verkar finnas en enda bild på online) och nuvarande är en hyfsat ny Sony LCD. Varför vi hade en TV med VHS i köket är oklart, jag tror inte den funktionen användes allt för flitigt. 14PV358 ska också finnas i två andra versioner kallade 350 och 354. Utanpå manualen kallas de fyndigt nog för TVCR! Av någon okänd men trevlig anledning har även manualen sparats.



Philips skryter duktigt i manualen om ShowView, dubbla videohuvuden, CrystalClear Video m.m. Den klarar även av longplay, något som ingen någonsin använde, eller? Longplay gjorde att man kunde spela in dubbelt så mycket på en kassett, men kvallan blev sämre och vem orkade ha 8 timmars material på en 4-timmars-kassett?

Att idag kika på en VHS-film i widescreen på denna apparat ger en imponerade liten bild. Inte mycket större än fyra moderna mobiltelefoner bredvid varandra. Ljudet är inget att skryta över, men bilden är riktigt trevlig. Även vid spelande, dock lyckas jag inte testa 60 Hz och få fullskärm via en Mega Drive, vilket är mystiskt.



Fjärren är standard Philips-tråkig, men helt okej förutom luckans öppningsflärp som är precis sådär spetsig att man får den långt in under nageln då man försöker öppna den. Duktigt usel design. Jag vet inte om jag skulle vilja spela TV-spel på denna burk i framtiden, men som en liten film-TV är den riktigt mysig. Under testet ser jag hela filmen Space Cowboys som jag av misstag köpt på mig då jag råkade förväxla den med Space Truckers. Kanske var det tur, den andra filmen är en riktig kalkon med Dennis Hopper.



AV-ingång på framsidan döljs under en liten lucka.

Inuti sitter en Philips-tub från Brasilien vilket är lite otippat, landet alltså. Att skeppa tuber till Europa från Sydamerika kan inte ha varit ekonomiskt genomtänkt. Baktill står det att apparaten är gjord i Europa, mest troligt Italien då de finns en del italiensk text. Varför de vill dölja det landet är oklart, jag kunde förstått det om det var ett öststatsland som var kända för dålig kvalitet. Men men...

Små TV-apparater med inbyggda VHS-spelare brukar man kunna få några hundringar för så det återstår att se vem som tar hand om denna snart.

Tar ni denna klassikern?

BETYG
Bild: 3/5
Ljud: 2/5
Utvändig design: 3/5
Menydesign: Hyfsad

EGENSKAPER
Märke: Philips
Modell: 14PV358/01
Bildrör: Philips A34EJL02X114H (Brasilien)
Chassikort: Okänt

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 14"
Egentlig bildyta: 13"
NTSC: Nja (klarar av att spela VHS NTSC-kassetter)
Ljud: Mono (1 x 5 w, 16 ohm) land
Text-TV: Ja

INGÅNGAR
SCART x 1 (RGB x 1)
AV-komposit x 1 (på framsidan)
Antenningång/RF x 1
Hörlursuttag x 1 (3,5 mm, på framsidan)

STRÖM
Volt: 220-240 V (198-264 V enligt manualen), 50 Hz
Elförbrukning: 44 W (48 W enligt manualen)

FORMAT
Bredd: 37 cm
Höjd: 40 cm
Djup: 37 cm
Vikt: 13 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Ja
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kanaler: Nej
Färg: Silvergrå
Bärhandtag: Ja, 2 ynkliga på sidorna
Tillverkningsland: Europa (förmodligen Italien)
Lanseringsår: 2000
Manual: https://www.bruksanvisni.ng/philips/14pv358/bruksanvisning
Servicemanual: Ingen känd

PRISSTATISTIK

2022-09-02: 400:- (tjock.tv:s recensionsexemplar)