2018-09-26

Lumatron TVD-14T4

De va de Coop Xtra...

En gammal tjockis med inbyggd DVD, kan det vara något? DVD-skivan lanserades 1996 i Japan, till Europa kom den två år senare. Denna TV borde vara från mitten av 00-talet med andra ord, när DVD var så vanligt att man kunde stoppa in en billig spelare i en liten TV. Det första jag märker på denna Lumatron TVD-14T4 är att du inte kan växla till DVD-spelaren utan fjärrkontroll. Du måste stänga av hela TV:n och sen starta en skiva för att få bild, uselt. Det samma verkar gälla för inkopplade TV-spel. Jag kan få den att slå över till rätt AV-kanal då jag slår på en konsol med SCART, eftersom den kontakten är anpassad för att en TV ska ändra till AV-kanalen i fråga. Men du kan inte växla till AV-kanaler manuellt på TV:n, riktigt dåligt. Menyerna kommer du dock åt på TV:n, de är enkla och riktigt dåliga. Går du in ljudmenyn, kan du välja att höja och sänka volymen, samt stänga av eller på AVL (troligen Automatic Volume Leveling). Rätt meningslös meny alltså.


Filmen Fletch med dansk text, det givna valet för en Coop-TV.
Lumatron ja, vem ligger bakom det märket egentligen? Efter lite sökningar verkar det ha varit Coop som sålt en hel del budget-DVD-spelare och liknande under det namnet. Runt 2006-2007 finns det en del frågor över den tveksamma kvaliteten om man söker på nätet. De verkar även ha sålts i Danmark och Norge, som också har Coop. Frågan är om Coop ägde varumärket själva? Menyerna i TV:n är inställda på turkiska(?) och DVD-undertexterna på danska, lite mystiskt. Det är inga problem att spela upp DVD-filmer (okänt vilka regioner den klarar av), men att pausa eller byta undertexter kan du glömma utan fjärrkontroll. Bilden har ett konstigt streck över sig som inte ser bra ut alls; en ljusare del på cirka 3 cm. Kanske försvinner den när TV:n värmts upp, hämtade den nyss från en kall bil. Lite senare ser det bättre ut, men så återkommer fler streck på andra ställen. Ett tag är DVD-bilden ruskigt usel, strax upptäcker jag dock problemet. Det är den andra bildkällan som stör onormalt mycket så ha inte igång ett TV-spel samtidigt som du kollar på DVD. Bilden är faktiskt ganska bra när man väl ställt in den. Hittar till sist en fjärr som följde med, men den är inte original och därför kan jag inte göra mycket mer än att byta AV-källa med den, tragiskt. Så man får fortsätta kolla filmer med dansk text... Om man nu ens kan välja i DVD-menyerna, det är bara att trycka play hela tiden och hoppas på det bästa.


Dammig!
Enligt bakstycket verkar TV:n vara tillverkad februari 2007 och det kan stämma med inläggen på nätet om Lumatron. För att vara såhär ny, den är ju bara 11 år, så är den oroväckande dammig inuti. På den den taiwanesiska Chunghwa-tuben står det 24 DEC 2006 (sista siffran är osäker?), den är alltså tillverkad på julafton, lite kul. Chunghwa stängde ner sin CRT-fabrik 2011 för den vetgirige. DVD-spelaren är från Asatech och verkar vara tillverkad 2004, inte helt lätt att skruva ur. Ju mer jag testar den, desto mer gillar jag den. En urblåsning senare är den redo för att sparas och slipper åka till himlabingen. En helt okej TV trots allt.


Sparkster (SNES)

BETYG
Bild: 3/5
Ljud: 3/5
Utvändig design: 3/5
Menydesign: Enkel och usel

EGENSKAPER

Märke: Lumatron
Modell: TVD-14T4
Bildrör: Chunghwa A34AGT13X38 (Malaysia)
Chassikort: Okänt
DVD-spelare: Asatech (med Vaddis 6 DVD-chip) okänd region

BILD/LJUD
Typ: CRT
Format: 4:3
Skärmstorlek enligt tillverkaren: 14"
Egentlig bildyta: 13"
NTSC: Ja
Ljud: Stereo (2 x 6 w, 8 ohm)
Text-TV: Okänt

INGÅNGAR
SCART x 1 (RGB x 1)
AV-komposit x 1 (in)
AV-komposit x 1 (ut)
Digital audio/RCA x 1
Antenningång x 1

STRÖM
Volt: 230 V, 50 Hz
Elförbrukning: 90 W

FORMAT
Bredd: 36 cm
Höjd: 40 cm
Djup: 40 cm
Vikt: 11 kg

ÖVRIGT
Fjärrkontroll: Ja
Fjärrkontroll behövs för att byta till AV-kaneler: Ja
Färg: Silver
Bärhandtag: Ja, ett upptill
Tillverkningsland: Okänt
Lanseringsår: 2007
Servicemanual: Ingen känd

11 kommentarer:

  1. Turkiska Vestel tillverkade en hel del lågpris-tv på 00-talet. Och gör säkert fortfarande. Ett vanligt chassi var 11AK19. Denna tråden från Minhembio antyder också att Lumatron = vestel. https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=173182

    SvaraRadera
  2. Jag kunde trycka på play för att komma in i dvd:n. Jag fick kolla på pokemon på danska. Jag plockade en likadan Tjock tv på återvinningen för att koppla gamla spel till då jag inte gillar att spela med input lag. Jag undrar vart du fick tag på din fjärrkontroll till då jag vill spela gamla spel på tv:n?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick fjärren med TV:n. Tror dock inte det stod Lumatron på den utan det vara bara någon billig grej. Testa köpa en universalfjärr?

      Radera
    2. Jag lyckades synka en universal kontroll men du skrev att den stödde ntsc men jag kopplade en japanska nintendo 64 till tv:n och det blev jätte konstiga färger.

      Radera
    3. Gissar att du inte har en SCART RGB-sladd utan en vanlig, stämmer det?

      Radera
    4. Jag körde i gul vit och röd direkt in i tv:n så det stämmer men Nintendo 64 stödjer ej rgb utan att modda konsolen

      Radera
    5. Visstja, korkade Nintendo snålade in RGB på N64:an. Testat både via SCART och AV in?

      Radera
    6. Jag har prövat med en scart gul vit röd adapter nu och det funkade ej.

      Radera

    7. Fick du det fungera till slut med rätt färger har en sån tv och funderar på att köpa en NTSC konsol men vet inte om den stödjer det?

      Radera
    8. Bara att köpa och testa, funkar det inte får du väl söka upp en bättre TV?

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera